Od 1. januára 2025 sa ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním za rok 2024 bude podávať už len elektronicky priamo v ISOH. Vyplýva to z Informácie k podaniu "Ohlásenia o vzniku odpadu a nakladaní s ním", ktoré MŽP SR zverejnilo 25. októbra 2024 na web stránke ISOH - Informačného systému odpadového hospodárstva.
Čo sa mení a čo nemení
- Rozsah údajov v ohlásení ostáva nezmenený. Údaje sa naďalej ohlasujú v zmysle prílohy č. 2 vyhlášky č. 366/2015 Z. z.
- Na prihlásenie sa do ISOH bude potrebný elektronický občiansky preukaz (eID) s čipom obsahujúci elektronický podpis.
- Do ISOH sa bude ohlásenie vkladať buď:
- manuálnym vyplnením formulára,
alebo - čiastočne automatizovane vložením elektronického XML súboru s údajmi v predpísanej štruktúre.
- manuálnym vyplnením formulára,
- Umožnené bude podávať opravné ohlásenia bez obmedzenia počtu opráv. Systém bude akceptovať vždy iba posledné podané ohlásenie.
- Každé ohlásenie bude môcť byť podpísané kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEP) prostredníctvom eID. Ak podávateľ nebude mať možnosť elektronicky podpisovať, využije voľbu podania ohlásenie bez elektronického podpisu.
- Ohlásenia sa budú môcť podávať len v období od 1. januára do 28. februára. Po tomto termíne budú príslušné elektronické služby zablokované a podanie už nebude možné.
- Lehota pre elektronické podanie ohlásenia ostáva 28. február. Výnimkou sú ohlásenia za rok 2024, ktoré sa, podľa informácií MŽP zverejnených na stránkach ISOH, považujú za odoslané v súlade s vyhláškou č. 366/2015 Z. z., ak budú v ISOH podané najneskôr do 31. marca 2025.
- Ohlásenia v listinnej podobe, ktoré boli doteraz zasielané príslušným okresným úradom, nebudú od 1. januára 2025 akceptované a budú zasielané späť ich odosielateľom.
Návody na to ako manuálne vyplniť formulár ohlásenia, ako podať elektronický XML súbor, ako podpísať elektronické ohlásenie alebo ako podať opravné ohlásenie MŽP SR zverejnilo a aktualizuje ich na web stránke ISOH: Informácie k podaniu "Ohlásenia o vzniku odpadu a nakladaní s ním".
Postup podania elektronického ohlásenia v ISOH
- Prihlásenie sa na portál ISOH cez eID
- Podanie ohlásenia:
- Manuálne podanie
alebo - Čiastočne automatizované podanie (nahranie údajov cez XML súbor)
- Manuálne podanie
- Odoslanie ohlásenia (podpísanie výkazu ohlásenia cez eID nie je nevyhnutné)
- Odhlásenie sa z portálu ISOH
Štruktúra elektronického XML súboru spolu so sprievodnou dokumentáciou je sprístupnená na vyššie uvedenej web stránke ISOH.
Pripravenosť ISOH
V čase podávania ročných ohlásení bude vykonávaný zvýšený dohľad nad fungovaním ISOH zo strany jeho prevádzkovateľa (MŽP SR). Pri jeho výpadku počas pracovného dňa sa predpokladajú urgentné opravy v priebehu pracovnej doby. Pri výpadku cez víkend, vo večerných a nočných hodinách budú servisné zásahy realizované v nasledujúci pracovný deň.
EnviSys je na ISOH pripravený
Naša online aplikácia EnviSys je už na túto zmenu pripravená od začiatku decembra, kedy sme zverejnili funkciu exportu ročného ohlásenia do XML formátu. Do konca roka 2024 sme testovali rôzne situácie v elektronickom formulári ISOH, pripomienkovali ich MŽP a vyladili XML export v našej aplikácii.
Ostaňte v obraze a sledujte novinky v podávaní elektronických ročných ohlásení prostredníctvom ISOH: Všetko o povinnej elektronickej evidencii a ohlasovaní odpadov v SR od roku 2025.
Využitie aj možnosť bezplatných online školení - ISOH - ohlasovanie odpadov po novom a získajte odpovede na vaše otázky priamo od tvorcov aplikácie.